به گزارش حیات، میرمحمد مودی عصر دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت این پروژه اظهار کرد: مسیر ریلی زاهدان – بیرجند – یونسی به طول ۹۱۷ کیلومتر طراحی شده که از این میزان، ۱۹۵ کیلومتر آن در محدوده خراسان جنوبی قرار دارد و در قالب ۲۳ قطعه اجرایی پیشبینی شده است که ۱۵ قطعه آن در استان ما قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۳ درصد از عملیات اجرایی پروژه پیش رفته است، افزود: پیشبینی میشود با بهرهبرداری از این مسیر، ظرفیت ترانزیت سالانه کالا به ۸۱ میلیون تن برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: برآورد اولیه تأمین مالی این طرح حدود ۱.۸ میلیارد یورو است. این مسیر شامل ۶۳ درصد منطقه تپهماهور و ۱۷ درصد مسیر دشت است که قطار باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر و قطار مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در آن تردد خواهند داشت.
وی افزود: با راهاندازی این پروژه، ظرفیت جابهجایی سالانه یک میلیون مسافر در منطقه فراهم خواهد شد. برای تحقق این هدف، احداث ۱۳۵ پل بزرگ، ۲۵ تونل، ۲۳ ایستگاه خدماتی و ۱۴ ایستگاه مسافری و باری در دستور کار قرار دارد.
مودی با اشاره به اینکه اولین انفجار تراشه مسیر پروژه در استان در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام شده، گفت: همه قطعات پروژه فعال هستند و در حال حاضر مشکل جدی در روند اجرایی وجود ندارد.
وی همچنین افزود: کمبود سوخت خودروهای بنزینی، جابهجایی تیرهای برق، تأمین آب در دو قطعه و هماهنگی با منابع طبیعی در یک قطعه از جمله مسائل موجود در مسیر اجرای پروژه است که در حال پیگیری برای رفع آنها هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پایان گزارشی از وضعیت پیشرفت هر یک از ۲۳ قطعه پروژه ارائه داد و گفت: پیگیریهای مستمر برای تأمین منابع و رفع موانع میتواند روند اجرای این طرح ملی را تسریع کند.
منبع؛ مهر
نظر شما